Lillebælt, broer og gode oplevelser
Du kender sikkert Middelfart, men hvad kender du byen for? Den nye og gamle Lillebæltsbro, Bridgewalking, marsvin eller cafeteriet med Karolinekoen? Så gammel er jeg nemlig.
Som barn kørte mine forældre til Odense hver jul. Vi fejrede for-jul med mine oldeforældre på deres plejehjem. Det husker jeg selvfølgelig, men jeg husker lige så tydeligt, stoppet på Karoline på vejen hjem, for her stod den på pølser eller fiskefilet til os børn. Det føltes dengang som luksus. Traditioner sætter sig som stædige, gode minder. Hvilke minder har du om Middelfart?
Fra færgested til Lillebæltsbro
Tænker du mon nogensinde på, at Middelfart er en gammel by, der engang i tidernes morgen hed Melfar, som betyder den mellemste overfart? Melfar, altså Middelfart, var nemlig færgested mellem Fyn og Jylland og var netop det mellemste af 3 færgesteder, der hvor Lillebælt var smallest. Så er det, at det for os moderne mennesker er svært at forestille sig Middelfart kun med færgeforbindelser over Lillebælt, ingen broer, hverken den gamle eller den nye Lillebæltsbro.
Sådan var det indtil 1935, hvor den gamle Lillebæltsbro stod færdig. Tænk engang. Sikke en landvinding det må være oplevet som. Og fremsynet, for der blev tænkt i plads til både fodgængere, bilister og tog. Og hvad gør vi i dag? Vi har de to broer over Lillebælt og mit gæt er, at langt de fleste kører over en af broerne uden at tænke videre over den kæmpe landvinding broerne engang var. Mit gæt er også, at de fleste lige kigger ud og nyder den flotte udsigt på vejen over. De fleste kører over den nye Lillebæltsbro og nogle bliver måske endda lidt småirriterede, hvis der er kø eller der er sket en ulykke som gør, at farten på motorvejsbroen skal sættes ned.
Når du fra motorvejsbroen ser over mod den gamle Lillebæltsbro er det, at du skal vide, at den repræsenterer en gevaldig indsats af datidens ingeniører. Lillebæltsbroen står på en leret havbund, hvor der nogle steder også ligger sandsten og skifer. Konstruktionen krævede derfor nøje beregninger, så ingeniørerne kunne være sikre på, at broen ville vedblive at være og stå stabilt. 10 år tog det at bygge broen færdig.
Odinstårnet i Odense - et spændende restprodukt
Ikke alle indkøbte materialer blev brugt til broen. Af resterne blev der i Odense bygget Odinstårnet, der havde en restaurant midtvejs. Fra toppen af Odinstårnet var der en super udsigt rigtig langt omkring. Tårnet blev bygget samme år som Lillebæltsbroen stod færdig, men det fik ikke lov til at stå ret længe. Kun knap 10 år stod Odinstårnet. Allerede i 1944 blev det nemlig sprængt i luften af danske nazister for at gøre gengæld for noget af den sabotage, der i Odense var udført mod tyskerne. Odinstårnet lå i Bolbro i den vestlige del af Odense, og desværre er der i dag ikke noget at se af tårnet, men det er da lidt sjovt at der på den måde blev fundet anvendelse for alle restmaterialerne. Genbrug er bestemt ikke en ny opfindelse.
Desværre kan vi jo ikke vise dig Odinstårnet, men der er mange spændende guidede ture i Odense og du kan også læse mere om Odenses mangfoldigheder. Men først skal du opleve Middelfart.
Bridgewalking
I dag har den gamle Lillebæltsbro fået et helt nyt liv. En lokal middelfarter - eller melfarter - fik for nogle år siden den geniale idé at bruge broen til bridgewalking. Inspirationen fik han i Sydney, hvor man kunne og kan opleve udsigten fra Sydney Harbour Bridge på bridgewalking. Lillebæltsbroen er langt fra lige så højt hævet over havoverfladen, men bridgewalking over Lillebælt er i høj grad blevet en succes. I dag trækker oplevelsen fra broen mange besøgende og er blevet en populær attraktion. Fra åbningen i 2015 til i dag har der været 247.633 gæster på kun 5 år. Det er da flot, ikke?
Når du står der, oppe på broen og kigger ind over Middelfart, så er det ret underligt at tænke sig, at der i en periode på næsten 500 år var en årlig særskat, Buggespenge, for beboere i nogle ganske bestemte huse i byen. I dag svært at forstå, men skru tiden tilbage til en dag midt i 1300 tallet, hvor 3 adelsmænd blev myrdet i Middelfart. Det kunne man i datiden naturligvis ikke tolerere. Det skulle straffes. Den ene af de myrdede adelsmænd var Niels Bugge til Hald, deraf navnet Buggespenge. Blodpenge er et andet, ret dækkende udtryk og de, der skulle betale, var beboerne i de huse, hvor gerningsmændene boede. Retfærdigt? Tjah, det kan vel diskuteres, især af de ejere, der flere hundrede år efter stadig blev opkrævet blodpenge. Heldigvis blev særskatten bragt til ophør mod slutningen af 1800 tallet, så i dag er Buggespenge et afsluttet begreb.
Marsvin, marsvinefangst og hvalsafari
Et af de historiske erhverv i Middelfart er marsvinefangst. Ikke de små firbenede med pels, men det svømmende marsvin, som også er verdens mindste hval. Så ja, vi har hvaler i danske farvande.
Lokale hvalfangere jagtede og slagtede marsvin på grund af spæklaget. Smeltet marsvinespæk i form af tran var en fortrinlig lampeolie og var en vare, der var efterspørgsel på viden om både til lamper indendøre og til gadelamper, vi er nemlig i en tid længe før vores moderne elektiske gadelamper. Hvis du vil vide mere om marsvinefangsten, så skal du prioritere et besøg på Middelfart museum. Marsvinefangsten er en central del af Middelfarts historie og den er der en fin udstilling om på museet. Før eller efter besøget på museet bør du også unde dig selv en byvandring i Middelfart med en af de lokale guider, der kan hjælpe med at udpege og levendegøre historierne om hvalfangsten, foruden de mange andre spændende historier der er at opleve i den hyggelige gamle overfartsby.
Hvis du vil vide endnu mere om marsvin og deres liv og måske endda opleve dem på nært hold, så er anbefalingen også at tage med på hvalsafari. Et af de skibe, der sejler hvalsafari fra Middelfart, er galeasen Aventura. Henrik, der er skipper, er en rigtig dygtig fortæller, som på sin egen rolige måde lærer dig og måske dine børn noget om marsvinene og deres liv i Lillebælt før og nu. Drab på marsvin er i dag næsten stoppet. Den moderne jagt på marsvin foregår nemlig kun med fotolinser. Er du heldig, kan du selv opleve marsvin på en sejltur med Aventura.
KulturØen, ny arkitektur i Middelfart
En relativ ny del af Middelfart er KulturØen, som ligger ved havnefronten. Her er en herlig blanding af mange slags kultur. Marina, caféliv, restauranter, bibliotek og biograf. Det hele er der. KulturØen er i sig selv flot og nytænkt arkitektur og herfra er der fantastiske kig ind mod byen og de mange andre nye spændende byggerier.
Det er arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen, der har tegnet bygningen, der ligger på en kunstig ø. Bygningen er tænkt som en skulptur i sig selv, og er inspireret af lillebæltsbroerne og farvandet omkring Middelfart. Kig selv efter og se, om du kan genkende bro eller vand i bygningens arkitektur.
Middelfart Sparekasse
En anden markant bygning ved havnen er Middelfart Sparekasses hovedkontor. Bygningen er tænkt som vartegn for både byen og for sparekassen og det er bestemt en bygning, der er anderledes. Den opfylder dermed sit formål. Bygningen er temmelig karakteristisk med mange kviste og flere niveauer. Det er helt klart en bygning, der fortjener et par beundrende blikke, når du går forbi. Bygningen er tegnet og konstrueret, så den er yderst økonomisk i energiforbrug, og det harmonerer rigtig godt med Middelfarts ambitioner om at være klimavenlig by.
Middelfart Sparekasse er i det hele taget en virksomhed, der skiller sig positivt ud. Den har nemlig også flere gange vundet anerkendelse for at være en af Danmarks absolut bedste arbejdspladser. Middelfart Sparekasse vægter selv værdier som troværdighed, god service og kvalificeret rådgivning højt. Dermed kan medarbejderne være stolte over at ligge i front i landsdækkende målinger på, hvordan det er at være ansat på arbejdspladsen og kundernes tilfredshed med samme. Hvem vil ikke gerne være en del af en succesfuld arbejdsplads?
Hindsgavl. Hotel, slot og gode oplevelser i naturen
Jeg har før fortalt om Realdania, der har særligt fokus på bevaringsværdig arkitektur. Også i Middelfart ejer Realdania en bygning, nemlig Hindsgavl Slot. Engang en kongelig residens, i dag hotel. Og absolut et af de velrenommerede.
Hindsgavl Slot, der ligger på Hindsgavlhalvøen i udkanten af Middelfart, var for godt 800 år siden en kongeborg. På den tid var det nødvendigt for en regent at flytte sig rundt i riget, så undersåtterne kunne se ham. Under rejserne boede han på sine forskellige kongeborge. Hindsgavl Slot var en af dem.
Hindsgavl voldsted
I en del af parkområdet ligger det oprindelige voldsted fra 1200-tallet. Vi kan ikke være sikre, men man regner med, at det var kong Erik Klipping, der opførte borgen. Voldstedet ligger på en imponerende bakkeknold, en såkaldt hatbakke, helt ude på kanten af skrænten.
Herfra kan du se over til Kolding Fjord på den anden side af Lillebælt. Der har været bygninger og tilholdssted på voldstedet i en ca. 400 årig periode. I dag er det svært at forestille sig bygninger på knolden, men heldigvis er der en fin planche, der viser, hvor de har ligget. Den regent eller magthaver, der holdt til på voldstedet, kunne overvåge sejladsen i Lillebælt, fordi der netop var fint udsyn i alle retninger fra tårnet på voldstedet. En strategisk god placering.
Hindsgavl Slot
Hindsgavl Slots oprindelige bygninger er forlængst væk. De bygninger, vi kender og ser i dag, er fra den sidste del af 1700 tallet og var ejet af en adelsfamilie. Bygningerne blev sikkert dengang opfattet som herskabelige og det er de i min optik også i dag.
Hindsgavl Slot er restaureret af Realdania By & Byg i begyndelsen af 2000 årene. Det har været et kæmpe arbejde at restaurere de fredede bygninger til den flotte standard, de har i dag, hvor der drives hotel med meget velegnede lokaler til konferencer. 8 år tog restaureringen. Kig selv, om ikke du er enig med mig i, at restaureringen virkelig er et vellykket projekt. Nyd en kop kaffe eller drink på terrassen eller und dig selv et ophold og overnatning i de flotte omgivelser. Den gamle kostald rummer i dag skønne værelser og jeg lover, at den liflige lugt af køer helt er forsvundet.
Hindsgavl Slot har også sin egen køkkenhave, som både giver mulighed for dejlige spadsereture for hotellets gæster og her kan kokkene hente friske forsyninger til køkkenet. Det er da autentisk.
En del af parken omkring Hindsgavl Slot er i dag dyrehave med en blandet bestand af krondyr og dådyr. Oprindelig blev der udsat 60 dyr i 2010 og bestanden er i dag vokset betragteligt, så der i dag er ca. 250 dyr. Det er bestemt en oplevelse værd at studere dyrene på afstand.
Med andre ord, du kan på mange måder få gode oplevelser i Middelfart, der rækker til meget mere end bare en dagsudflugt. Vil du opleve Hindsgavlhalvøen med guide for at få det optimale udbytte, så er det naturligvis også en oplagt mulighed og guiden elsker at vise frem og fortælle.
Vi siger med glæde oplev Middelfart med Guideservice Danmark og vores guideservice Fyn.
Fotos
Hindsgavl. Foto: Nico-dk. Licens: CC BY-SA 3.0
Hindsgavl Voldsted. Foto: BillyDK. Licens: CC BY-SA 3.0